Stunning journey from Torquay to Warnambool - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu Stunning journey from Torquay to Warnambool - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu

Stunning journey from Torquay to Warnambool

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

29 Juli 2016 | Australië, Melbourne

G'day mate!

Al 5 weken in Melbourne ondertussen! Het werd dus hoog tijd dat ik de omgeving eens wat beter ging verkennen. Vorige week was Cecile (oud collega van de bakker) hier in Melbourne en zijn we een dagje naar Torquay gegaan. Dit is een klein township en wordt officieel als start van de Great Ocean Road beschouwd. Vanuit Melbourne is dit ongeveer 1,5 uur reizen. Rond een uur of 11 's ochtends stapten we de bus uit, de stromende regen in. Het was zo ontzettend slecht weer. We besloten snel een paraplu te kopen en daarna zijn we doorgelopen richting de kust om vervolgens in een van de kleine cafeetjes aan een vroege lunch te beginnen. En gelukkig, terwijl we aan het lunchen waren, klaarde de lucht steeds meer op. Een uur later stapten we weer naar buiten met onze overbodige paraplu's. Torquay zelf is een klein dorpje met misschien 5 winkels. Veel is er dus niet te doen. Maar het wordt niet voor niets het surf township van de great ocean road genoemd. De kust is prachtig. We zijn langs de kust afgelopen, over het strand, hebben een beetje naar de surfers staan kijken en vooral veel foto's gemaakt. Als dit een voorproefje is van alle mooie stranden die ik hier nog ga zien, dan staat me nog veel moois te wachten! Het was een gezellige dag met lekker veel zon.

Deze week was het tijd voor de Great Ocean Road. Eigenlijk zou Jason met me mee gaan, maar hij werd de nacht voor de tour ziek dus toen ben ik alleen gegaan. Een kans om nieuwe vrienden te maken! Om 7 uur 's ochtends werden we verwacht bij het kantoor van het reisbureau. Vanuit daar zijn we met een klein busje vertrokken richten de Great Ocean Road. We waren met een groep van ongeveer 16 man. Onze gids Rob reed ons de hele dag van de ene mooie plek naar de andere. We reden door deze kleine prachtige plaatsjes langs de kust die allemaal deel uitmaken van de Great Ocean Road zoals Lorne, Apollo Bay en Aireys Inlet. We hadden een korte tussenstop bij een soort vakantie park waar veel wildlife te spotten was. Hier heb ik een overvloed aan tropische vogels gezien, maar ook koala's, heel vredig slapend in een boom! Het was echt liefde op het eerste gezicht. Wat zijn die beestjes toch schattig. Onze gids vertelde ons dat ze zo'n 20 uur per dag slapen en de naam Koala afkomstig is van de inheemse taal. In het inheems betekent koala ''no drink water''. Koala's drinken namelijk bijna nooit water. Ze ontrekken vocht uit de bladeren van de bomen en dat is voor de koala voldoende om te overleven. Weer wat geleerd!
Onderweg naar onze lunch locatie werden we nog getrakteerd op een verassing. Rob zette de bus plotseling aan de kant van de weg en stapte de bus uit. Een wilde kangaroo, een wilde kangaroo! En ja hoor een einde verderop hopte een kangaroo de berg op. Bucket list dingetje! Zo raar dat hier overal wildlife te spotten is.
We hadden lunch bij Cape Otway. Dit is het op een na zuidelijkste punt van Australie. Hier staat een witte vuurtoren die vroeger als herdenkingspunt diende toen de Engelsen immigranten overbrachten naar Australie. In mijn groep zat een koppel uit Canada en twee meiden uit Duitsland en dat was erg gezellig. Wij zijn in de vuurtoren naar boven geklommen voor een mooi uitzicht en heeeeeel veeeeel wind. Na de lunch was het tijd voor de 12 Apostelen. Deze limestone rocks zijn ook echt zo indrukwekkend als dat je denk dat ze zijn. Eigenlijk zijn het er maar 7, waarom wordt het dan de 12 apostelen genoemd? Heel simpel, dat was vroeger een trucje om meer toeristen naar het gebied te trekken. The 12 Apostles klonk iets beter dan The 8 limestone rocks (in 2006 is er eentje in elkaar geklapt en in zee gestort, daarom tegenwoordig nog maar 7)...
De volgende stop was Loch Ard Gorge. Dit zijn twee grote rotsformaties, die twee lange muren vormen. Het water klotst tegen deze wanden aan en komt dan in wilde golven richting het strand. Onze laatste stop was Gibson's steps. Op deze plek konden we rechtstreeks het strand op met uitzicht op de limestone rocks wat verderop. We waren hier rond 4 uur 's middags en de zon begon een beetje te zakken waardoor het uitzicht nog een beetje mooier was. Gibson's steps is dichtbij Warnambool, een dorpje dat het officiele einde van de Great Ocean Road betekend. We hebben in een dag dus bijna de hele route afgelegd. Het was super mooi, een leuke dag, ben blij dat ik het gezien heb!

Ik ben tegenwoordig ook veel aan het werk. Bevalt heel erg goed. Gezellige collega's, we hebben vorige week samen een drankje gedaan en ook op de werkvloer hangt er altijd een leuke sfeer. Ik heb deze week mijn eerste salaris gekregen en oooooh wat voelde dat goed haha! Ik verdien hier zoveel meer dan in Nederland. Ik verdien hier meer met minder werken. Dat is een prettige ervaring haha!

Ik ben nog twee weken in Melbourne en ga dan 15 augustus naar Sydney om van daaruit aan mijn 16 daagse oostkust toer te beginnen. Vanuit Sydney naar Brisbane en we eindigen in Cairns. Ik vlieg vanuit Cairns naar huis en ben dan 2 september weer in Nederland.

Maar eerst nog even lekker werken hier en genieten van Melbourne en omgeving!

Adios amigos!

• 31 Juli 2016 - 10:21

Peter En Diny:

Zo lieve Laura, zo te lezen gaat het daar wel weer prima. Geniet van de tijd dat je daar bent.
    Groetjes Peter en Diny

• 06 Augustus 2016 - 23:01

Tonny:

Hoi Laura, we zijn weer helemaal op de hoogte van jou trip.
    Groetjes en geniet van het downunder avontuur.