25th birthday in Aussie - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu 25th birthday in Aussie - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu

25th birthday in Aussie

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

21 Augustus 2016 | Australië, Melbourne

Hi allemaal!

Even een snelle update vanuit downunder! Ik ben vorige week gestart met mijn oostkust tour. Zondag 14 augustus had ik mijn laatste dienst op het werk. De avond daarvoor zijn we met een aantal collega’s wat gaan drinken op mijn afscheid. De tijd bij Garden State Hotel was kort (4/5 weken), maar in die korte tijd heb ik veel nieuwe mensen leren kennen en goede vriendschappen opgebouwd met het team dus het was jammer om die mensen alweer achter te moeten laten. We hadden altijd zoveel lol met elkaar. Op zondag na mijn laatste dienst heb ik nog een drankje gedronken met wat collega’s en toen was het tijd om mijn tas in te pakken, want maandagochtend vloog ik naar Sydney. Toen ik thuis kwam lag er een briefje op mijn bed van mijn huisgenootjes waarop stond dat er een verassing in de koelkast lag. Hadden ze een hele chocolade cake met aardbeien voor me gebakken! Na 1,5 maand wisten ze precies waarmee ze mij blij konden maken haha. Super lief van ze, ik had echt zoveel geluk met mijn huisgenootjes had geen betere kunnen wensen. ’s Nachts mijn koffer ingepakt en toen was het tijd om naar het vliegveld te vertrekken. Het is een uurtje vliegen van Melbourne naar Sydney. Ik kwam maandagochtend om half 10 aan in Sydney waarna ik een busje naar mijn hostel nam. Toen ik mijn koffer aan het uitpakken was werd er omgeroepen dat er om 11 uur een gratis tour door de stad zou beginnen. Ik dacht oh daar kan ik mooi gebruik van maken, dat is beter dan in je eentje door de stad lopen. We zijn langs alle highlights van Sydney gelopen: Botanic gardens, Harbor Bridge, Opera house, Darling harbour. Er liepen verschillende mensen mee met de tour die ook in het hostel verbleven. Het was een mengelmoes van verschillende backpackers. Ik merk hoe makkelijk het is om nieuwe mensen te leren kennen. Iedereen is een soort van alleen, maar toch ook weer niet, en daardoor begint iedereen snel tegen elkaar te praten en vorm je snel een groep. Iedereen is open, vriendelijk en geïnteresseerd waar je vandaan komt, wat je in Australië doet, hoelang je blijft bla bla bla en na die ene dag in Sydney had ik er ineens weer een groepje vrienden bij. Ik moest de groep iets eerder verlaten want ik had ’s avonds de Harbor bridge climb geboekt. Ik vond het best spannend in het begin, maar het viel reuze mee. Het is totaal niet eng, en suuuuper vet! We liepen tijdens zonsondergang de brug op, helemaal tot aan het hoogste punt op het midden van de brug. Daar staken we een paar keer horizontaal de brug over waarna we aan de andere kant weer naar beneden gingen. Het uitzicht is spectaculair met het Opera house op de achtergrond en je bent aan alle kanten omringt door de grote haven van Sydney. Voordat we aan de klim begonnen vroeg onze gids aan de groep of dat er iemand was die iets speciaals te vieren had. Een jongen zei ja dit is mijn verjaardagscadeau want ik ben morgen jarig. Dus toen zei ik, ik ben ook over een paar uur jarig. Waarop onze gids besloot iets speciaals voor ons te organiseren wanneer we op de top van de brug zouden zijn. En zo geschiedde. Toen we op het hoogste punt stonden heeft de hele groep lang zal ze leve gezongen. Haha hoe vet is dat toe worden gezongen op de top van de Sydney Harbor bridge! Om half 8 waren we weer beneden waarna ik met Lucy, een meisje uit de UK, bij de Rocks ben gaan eten. De Rocks is een gezellig, hogerop gelegen deel van Sydney met barretjes en restaurantjes. Hier heb ik een kangaroo burger gegeten en Lucy en emu en kangaroo pizza. Na het eten zijn we naar de pub bij het hostel gegaan waar de rest van de groep ook was. Iedereen wist dat het om 12 uur mijn verjaardag was. We hebben met z’n allen een spelletje gespeeld en daarna zijn we de dansvloer op gegaan. Het is heel apart maar super leuk om je verjaardag in te huldigen in een vreemde stad, met nieuwe vrienden. Het was zo gezellig! Ik kreeg allemaal verjaardags drankjes aangeboden en de DJ zette happy birthday voor me op. Om 1 uur heb ik het feestje toch maar verlaten om nog een beetje slaap te pakken. De volgende dag werden we om 8 uur opgehaald bij het hostel om aan de tour te beginnen.

De oostkust tour. Wat is het leuk! We reizen met een bus, met gemiddeld ongeveer 14 mensen in de groep, van Sydney naar Cairns. We vertrokken dus op 16 augustus. In de groep zitten 4 meiden en 1 jongen uit de UK, 2 meiden uit Duitsland, een familie met twee dochters uit Duitsland en nog twee andere Nederlanders. Lekker Europees dus! De eerste activiteit was een wijnproeverij in de beroemde Hunter wine valley ten noorden van Sydney. Dit was niet heel speciaal maar wel een goede gelegenheid om elkaar te leren kennen. ’s Middags reden we door naar Barrington Tops, een nationaal park waar de Barrington rivier doorheen stroomt. We arriveerden bij een lodge op de top van het park waar we de nacht zouden doorbrengen. Dit was een klein huisje met een soort hut met een steenoven en pooltafel en een hot tub met prachtig uitzicht over de bergen. ’s Middags zijn we eerst gaan tuben over de rivier: we zaten allemaal in een zwarte rubberen band en zijn zo de rivier af gegaan en onderweg kwamen we verschillende watervalletjes en stroomversnellingen tegen. Dit was erg leuk en het was nog een uitdaging om niet uit de tube te vallen. Toen we klaar waren was de zon alweer achter de bergen verdwenen wat toch redelijk frisjes was dus iedereen sprong snel in de hot tub met een biertje of een wijntje. Dit was erg gezellig met 14 man in een grote jacuzzi haha. Hierna is iedereen gaan douchen en hebben we pizza gegeten. Ik had nog niemand verteld dat ik jarig was want ik kende de groep nog niet en vond het ook een beetje raar om me te introduceren als: hallo ik ben Laura, ik ben jarig, aangenaam kennis te maken. Tijdens het eten was er een rondvraag hoe oud iedereen was. Dus toen ik aan de beurt was ze ik, ik ben toevallig vandaag 25 geworden. Nou toen brak de chaos los haha. Iedereen me feliciteren. Paar minuten later ging ineens het licht uit, waarna iedereen happy birthday begon te zingen en onze gids Chris met een klein taartje kwam aanzetten. Op mijn verjaardag twee keer, op twee bijzondere plekken toegezongen worden, het was een speciale verjaardag! De rest van de avond hebben we wat drankspelletjes gedaan en wie moest er het meeste drinken? Juist, de jarige job.

De volgende dag zijn we naar een koala hospital geweest. Hier vangen ze gewonden en zieke koala’s op en sommige koala’s die zo erg gewond zijn geraakt dat ze niet meer in het wild kunnen leven blijven daar hun hele leven. Koala’s raken gewond door bijv. bosbranden in de zomer. Er was een koala die haar armen en benen zo verbrand had, dat ze nu geen grip meer heeft en daardoor de rest van haar leven in het koala hospital moet blijven. Of ze lopen bepaalde ziektes of infecties op zoals chlamydia. Nadat iedereen wat gedoneerd had zijn we doorgereden naar Spot X, een surfkamp. Dit was echt een geweldige plek. Je had er verschillende tipi’s en blokhutten waar mensen in konden slapen. Het kamp lag direct aan het strand, heel relaxed. Mensen komen hier vanuit alle windstreken heen om een paar weken, paar maanden of langer te werken op het kamp en surflessen te nemen. Er hing een hele relaxte sfeer en iedereen was super vriendelijk. ’s Avonds hebben we met de groep in de tipi kaartspelletjes gedaan en rond het kampvuur gezeten. De volgende dag hadden we al vroeg surf les. Om 8 uur ’s ochtends stonden we klaar om onze wetsuits aan te doen. We kregen een korte instructie op het strand waarna we al snel het water in gingen. Ik dacht dat het moeilijker zou zijn. We zijn alleen in ondiep water geweest om te proberen op het surfboard te staan. Dit is me een aantal keer gelukt, super gaaf! Na het surfen hebben we nog ocean rafting gedaan. We zaten met z’n 6en in een boot en probeerden door middel van het peddelen op een golf te komen zodat deze ons meenam richting het strand. Dit is ons twee keer gelukt en twee keer zijn we omgevallen door de kracht van de golf haha. Na deze sportieve ochtend moesten we helaas het kamp alweer verlaten. We zijn met de bus naar een klein dorpje gereden waar ik de naam niet meer van weet. Hier verbleven we in een country pub aan een grote rivier. We kwamen net op tijd aan om de zonsondergang bij de rivier nog te zien. Wat ook prettig was, was dat we weer normale, luxe bedden en douches hadden i.p.v. zanderige lauw warme douches en krakende hoogslapers of tipibedden.

Dag 4: we reden naar een klein kustplaatsje genaamd Yamba. Hier hebben we een wandeling langs de kust gemaakt om hebben we een overvloed aan walvissen en kangaroo’s gezien! De kangaroo’s lopen daar gewoon in het wild tussen de huizen door. In de achtertuin, langs de weg, in het bos, maakt niet uit ze zijn overal. Van grote tot kleine, en zelfs en kleintje in de buidel, super schattig! En als we dan de andere kant op keken richting zee konden we ook nog walvissen spotten. Dat was toch wel heel bijzonder. We zijn doorgelopen naar zogeheten Blue pools. Dit zijn twee kleine meertjes vlak langs de kust waar we van een klif zijn afgesprongen. Het maakt eigenlijk niet uit in welk kustplaatsje je bent, alles is zo prachtig en om elke hoek is weer een ander mooi uitzicht. ’s Avonds kwamen we aan in Byron Bay, een van de meest populaire surf bestemmingen in Australië. Dit is een klein hippie dorpje met leuke winkeltjes, veeeel strand, bergen op de achtergrond en, juist ja, hippies. ’s Avonds hebben we in ons hostel gekookt en wat spelletjes gedaan met de groep. De volgende dag hadden we een vrije dag. Alina, Sally, Nina en ik besloten een wetsuit en surfboard te huren omdat we het de vorige keer zo leuk hadden gevonden. Op het strand ontdekten we dat het wel erg hard waaide. Dit betekende dat de golven agressiever waren en dat we minder balans op ons board zouden hebben. Maar hey dit weerhield ons er natuurlijk niet van het water in te gaan. De vrouw bij het hostel waarschuwde ons voordat we vertrokken nog voor haaien. Ze zei, kijk wel goed uit voor de haaien, als het goed is gebeurd er niks, de helikopters zijn uit en zodra ze een haai spotten worden jullie allemaal geëvacueerd uit het water, maar kijk wel uit! Ik was heeeel even vergeten dat hier haaien waren haha. En eerlijk gezegd is dat toch best lastig om uit je hoofd te zetten als je eenmaal in het water ligt. No worries, ik heb nog steeds twee benen en twee armen. We hebben het geprobeerd, maar het surfen was toch stukken lastiger dan tijdens het surfkamp. Wij dachten ook een soort van pro’s te zijn na een les haha, en dat is natuurlijk niet zo. Na een uurtje toch maar het water uit gegaan om gewoon te relaxen. De rest van de groep kwam erbij en zo hebben we een rustige ochtend gehad. ’s Middags wilde we met de groep naar het lighthouse lopen, dit is het meest oostelijke punt van Australië en de wandeling werd door veel mensen aangeraden. Halverwege begon het ineens super hard te regenen, waarna we toch maar snel zijn omgedraaid. Het was ondertussen alweer etenstijd en er werd een BBQ georganiseerd in het hostel met live muziek. Na de BBQ zijn we met de groep ja, ja, drank/kaartspelletjes gaan doen. Hier zijn we de laatste week erg goed in geworden haha. Ik heb het echt getroffen met de groep. Iedereen is heel relaxed en wil gewoon een leuke tijd hebben en er het beste van maken met elkaar. Na de spelletjes zijn we naar Cheeky Monkey’s gegaan. Dit is de meest populaire club in Byron Bay. In deze club zijn letterlijk alleen maar tafels, waardoor je geen andere keuze hebt dan op de tafels te dansen. Het was zaterdag avond dus de club stond vol. Dit was helaas ook de laatste avond dat onze groep bij elkaar was. Iedereen heeft een ander schema en reist via andere plekken door de oostkust. Drie meiden uit Engeland bleven nog een paar dagen langer in Byron Bay, en wij zijn vandaag weer vertrokken richting Rainbow Beach. Als het goed is komen er onderweg weer nieuwe mensen bij en zo veranderd de groep steeds een beetje. Vanavond komen we aan in Rainbow Beach en morgen gaan we naar Fraser Island. Heel veel zin in! Dat was het voor nu, sorry voor dit te lange verhaal haha.

Tot de volgende update!
Liefs Laura.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 10 Maart 2011
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 61444

Voorgaande reizen:

23 Juni 2016 - 28 Augustus 2016

Laura in Australie

29 Augustus 2013 - 23 December 2013

Laura in Canada

05 April 2011 - 28 Februari 2012

Scholarship Zuid-Korea

Landen bezocht: