Genieten!! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu Genieten!! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu

Genieten!!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

14 September 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Hallo allemaal!

Allereerst mijn excuses dat ik jullie zolang heb laten wachten. Ik beloof, zal het vanaf nu weer wat regelmatiger houden!
Het is ondertussen alweer september, wat gaat het toch snel, alweer 5 maanden voorbij!
En het hete, benauwde weer heeft eindelijk plaatsgemaakt voor een heerlijke warme nazomer :)

Met het Koreaans gaat het goed, ik moet zeggen dat ik het aardig onder de knie heb nu. Kan een redelijk gesprek voeren met m'n Koreaanse vrienden, en in de klas begrijp ik alles. Een heel verschil met de eerst twee verwarrende maanden...
Volgende week het final exam van level 1. Mijn mid-term exam heb ik gehaald, als ik nu mijn final exam ook nog haal, kan ik door naar level 2. Anders wordt het level 1 nog een keer herhalen.. maar dat liever niet, ben wel een beetje klaar met level 1 nu!

Ik ben nog steeds erg aan het genieten van mijn leven hier. Het afgelopen weekend was het Chusok, Koreaanse thansgiving. We hadden vrij van zaterdag tot en met vandaag, dinsdag.
Ik heb echt een ontzettend leuk weekend gehad! Monica uit Mexico en ik wilden iets gaan doen in het weekend en niet vier dagen op de campus zitten. Toevallig hadden we vorige week tijdens Koreaanse les een tekst behandeld over Jeongdongjin, een plaats aan de oostkust van Korea, erg bekend omdat je er heel mooi de zonsopkomst en zonsondergang kan zien. Het leek ons dus wel leuk om daar het weekend door te brengen. Helaas waren we te laat met treinkaartjes bestellen, alles was uitverkocht omdat al de Koreanen met de thanksgiving vakantie op pad gaan.
We besloten dus om zaterdagochtend spontaan naar cheongnjangi trein station te gaan om te checken of er nog ergens kaarten te krijgen waren. Maar natuurlijk, zoals we hadden kunnen verwachten, zaten alle treinen het hele weekend vol. Er waren alleen nog wel staantickets te krijgen. De treinreis naar het Oosten zou 6 uur duren, maar Monica en ik wilden zo graag wat van Korea zien het weekend dat we besloten om de goedkopere staantickets te nemen. Bij het ingaan van de trein kwamen we een Koreaans meisje tegen die perfect Engels sprak, zij gaf ons wat kranten om op te zitten, en zo belandde we voor de deur, op de grond van de trein. Ik voelde me net een zwerver, maar gelukkig waren er heel veel andere koreanen die ook staantickets hadden. Overal zag je mensen tussen de stoelen staan, in de gang zitten of in de bagage rekken liggen.. een apart gezicht! Onze plek was niet echt praktisch, omdat elke keer als de trein stopte bij een station, de deur waar wij voor zaten open ging en wij dus moesten opstaan...
Op een gegeven moment zagen we dat er plek vrij was in de coupe tussen de muur en de eerste rij stoelen.
Wij zijn dus op de grond gaan liggen en hebben daar een paar uur vertoeft.
Na 4 uur kwamen we aan bij een groot station waar de meesten mensen uitstapten, waarna wij gelukkig nog voor 2 uur stoelen hebben kunnen vinden.
Eenmaal in Jeongdongjin aangekomen regende het pijpenstelen. Het was wel een heel mooi station, pal langs het strand. Sam, een Koreaanse jongen die ik tijdens het peace camp ontmoet had, woont in Samcheok, een stad een half uur van Jeongdonjin vandaan. Hij had aangeboden om het weekend bij hem thuis door te brengen, we konden daar blijven slapen. Daar zeiden wij natuurlijk geen nee tegen!
Hij kwam ons ophalen van het station, toen we bij hem thuis kwamen maakten we kennis met zijn broertje en vader. Hij woont in een typisch Koreaans appartement. Koreanen wonen of in lage huizen, of in een van de miljoenen grote flatgebouwen, die allemaal dezelfde kleine appartementen hebben.
Sam woont in zo'n klein appartement. In de huiskamer staat aan de ene kant een kast met de tv en aan de andere kant een bank, dat is het. Geen tafel in het midden, ze zetten alleen een lage tafel in het midden op de grond als ze gaan eten.
Zondag heeft Gi Hyun, oftewel Sam, ons rondgeleid door zijn stad. We zijn eerst naar een grottenmuseum geweest, helaas konden we de echte grot niet in vanwege het slechte weer. Hij heeft ons een van de nationale erfgoeden laten zien, een oud Koreaans gebouw in een mooie groene omgeving. We hebben een uitkijkpost aan de kust bezocht en zijn daarna doorgegaan naar een traditioneel oud Koreaans dorp, waar momenteel een hele bekende Koreaanse drama wordt opgenomen. Vandaar ook dat Sam er erg enthausiast over was haha.
Het was echt een hele mooi plek!
Daarna zijn we doorgegaan naar een ander stad waar Sam's oma woont. De vorige avond tijdens het eten belde Sam's nichtje van 14 op. Ze kan erg goed Engels en wilde haar Engels oefenen met mij aan de telefoon. Ze was zo enthausiast dat ze vroeg of we de volgende dag bij hun wilde komen lunchen. Monica en ik waren daar echt super blij mee, want we wilden allebei erg graag een traditioneel Koreaanse familie zien.
Wij dus naar het huis van zijn oma, ze woont precies in eenzelfde flatgebouw in precies eenzelfde appartement als waar Sam woont.
In dit appartement waren zijn oma, zijn moeder, tante, oom en zijn twee nichtjes. Het was dus een gezellig drukke bende.
Zijn oma is een typisch oud Koreaans vrouwtje die je hier veel over straat ziet lopen: heel erg naar voren gebogen en o-benen, van het zitten in kleermakers zit haar hele leven.
Ze omhelsde ons en bedankte ons dat we naar haar toe waren gekomen. Goed dat we er waren, want we kwamen van ver haha!
Er werd een lage tafel in het midden van de huiskamer gezet met rijst en allemaal Koreaanse bijgerechten: kimchi, soep, rijstcake, groente, gebakken aardappels (ja ja ook hier houden ze van aardappels), vis, worst en nog meer. We zaten allemaal op de grond rondom te tafel, het was erg gezellig. Ze wilden alles weten over Mexico en Nederland, en Sam's nichtjes vonden het helemaal geweldig om ons te ontmoeten. Na het eten moesten we natuurlijk op de foto met zijn oma en zijn nichtjes, zodat ze kunnen zeggen: kijk, ik heb buitenlandse vrienden haha!
Het was echt heel erg leuk om in een Koreaans gezin te eten en te zien hoe ze thanksgiving samen vieren.
Daarna zijn we doorgegaan naar een Koreaanse coffeeshop. Nee, geen coffeeshop zoals in Amsterdam, maar eentje waar je alleen koffie kan drinken. Coffeeshops zijn erg populair in Korea, in elke straat vind je wel minimaal 3 coffeeshops. Als je met Koreanen afspreekt zul je 9 van de 10 keer ook in een coffeeshop belanden om gezellig met elkaar wat te drinken.
Dit was alleen geen gewone coffeeshop zoals starbucks bijvoorbeeld, het was een oud, gezellig cafe waar je koffie uit de hele wereld kon uitproberen. We konden al de verschillende koffiebonen uit de wereld bekijken, oude koffie molens enz. Wij besloten om 3 verschillende koffie's uit te proberen.
De eerste kwam uit Ethiopie, de tweede uit Brazilie en de derde uit Colombia. Het was erg lekker en super gezellig. Een hele mooie plek in de middle of nowhere!
's Avonds zijn we in de downtown van Samcheok wezen eten en daarna hebben we twee van Sam's vrienden ontmoet. Het was echt de meest onwennige, saaiste avond ooit haha. Zijn vrienden spraken bijna geen Engels en ze wisten ook niet wat ze aan ons moesten vragen en dat gold voor ons ook. Nadat het bier op was zijn we gegaan en hebben we bij Sam thuis nog gezellig een film gekeken.
De volgende dag zouden Sam, zijn broertje en vader weer terug gaan naar hun familie, ze zouden ons afzetten bij Jeongdongjin station. Onderweg zijn we nog een paar keer gestopt bij mooie uitkijkposten aan zee.
Nadat we Sam en zijn familie hadden bedankt voor het weekend, zijn Monica en ik het strand op gegaan, we hadden nog 3 uur voordat onze trein zou vertrekken.
We zijn gaan lunchen bij een achuma, zo noemt men een traditioneel oude Koreaanse vrouw. Een oma dus eigenlijk haha..
Ze had een eettentje op straat, daar hebben we toppogi (rijstcake met hete saus), mandoe (een soort loempia met kimchi en vlees erin) en ramjon (soep met noodles) gegeten.
Monica en ik hadden uit een winkel wat karton gepakt voor het geval we 6 uur op de grond moesten zitten tijdens de terugreis.
Toen we de trein in kwamen en de conducteur twee buitenlandse meiden met een kartonnen doos zag sjouwen kwam hij naar ons toe en vertelde dat we gewoon op twee stoelen konden gaan zitten omdat het niet druk was.
Daar hebben we de rest van de reis kunnen blijven zitten gelukkig.
Het was echt een super weekend, we hebben plekken gezien die je normaal als toerist niet zou zien, omdat je het niet weet te vinden. We hadden echt geluk dat we Sam bij ons hadden die ons het hele weekend rondgeleid heeft!

Wat heb ik nog meer gedaan de afgelopen tijd...
Nou de International Summer Session is al een tijdje voorbij, het was erg leuk en interesant, maar ik was ook wel blij dat het voorbij was. Het was erg druk omdat ik ook nog Koreaanse les volgde. Jammer dat iedereen vertrokken is, maar ondertussen is het herfst semester alweer twee weken aan de gang en hebben we kennis gemaakt met alle nieuwe exchange studenten. Het is erg gezellig, er zijn heel veel mensen uit Frankrijk en Spanje. Het is tegenwoordig dus of Spaans, of Frans, of Engels, of Koreaans. Mijn Nederlands is erg ver weggezakt op het moment...

Een tijdje terug, de 15e Augustus, was het independents day in Korea. De bevrijding van de Japanners en het bestaan van de Republiek Korea.
Deze dag zijn we naar een independents festival gegaan bij het National War Museum of Korea.
Toen we het festival opliepen stonden er allemaal Koreanen in een rij te klappen en te joelen.
We hebben daar allemaal onze eigen vlag op ons gezicht laten verven. Daarna Koreaanse maskers uitgeprobeerd en de rest van de avond was er een concert. Optredens uit verschillende landen, ook werd er een toneelstuk opgevoerd door Koreanen over de zo gewilde hereniging van Noord en Zuid-Korea. Het was een erg indrukwekkend optreden, naderhand werd er luid geklapt en gejoeld, Koreanen huilden, hieraan kon je goed merken dat het nog heel goed speelt en dat de Koreanen zo graag een hereniging zien komen.
Het was een erg indrukwekkende dag.

En daarna was het de 16e Augustus, heb een erg leuke verjaardag gehad hier!
Ik moest gewoon naar school natuurlijk, maar 's avonds hebben we met z'n allen Koreaanse bbq gegeten en daarna zijn we wat gaan drinken en heb ik een chocolade verjaardagstaart gekregen. Ook alle andere felicitaties en cado's die ik heb gekregen maakten mijn verjaardag erg speciaal hier! :)

Wat ook nog wel leuk is om te vertellen, een tijdje terug hebben we verplicht met level 1 en 2 van Koreaans taekwondo les moeten volgen. Eerst kregen we een optreden, daarna moesten we ons verkleden en kregen we speciale bewegingen aangeleerd, waarna we tegenover elkaar moesten gaan staan en omstebeurt deze oefeningen in de praktijk moest brengen.
Het was echt grappig en het was nog leuk ook nog haha!

Ohja, en ook alweer wat langer geleden, ben ik met Ale, Peter en Cristhian naar een vismarkt geweest. De grootste vismarkt in Azie.
Heel apart, en ook niet altijd even smakelijk. Er liggen overal dode of levende oktopussen, krabben en heel veel andere wezens...
Als iemand een bepaalde vis wil hebben wordt deze vis uit het water geschept en gewogen. Hij wordt met een stok en een haak in en uit het water gehaald.
Ook worden er visschotels gemaakt, de vissen worden in stukjes gehakt waar je bijstaat, iewl!!
Op een gegeven moment las ik iets in het Koreaans, waarop de mannen die er werktte verassend reageerden, oh je kan Koreaans lezen!!
Ze begonnen allemaal tegen ons te praten en ons naar hun vissen te lokken, nou ik moest er niks van hebben.
Op een gegeven moment sprong een vis een stukje uit het water, waar ik van opschrok, dus wat doet die man: gaat langs me lopen en roept boe!
Nou, ik schrok zo hard, al die Koreanen lachen om zo'n blonde toerist die nog nooit zoveel vissen bij elkaar had gezien hahaha.
Was een interessante dag!

En volgende week komen papa en mama hier! Kijk er erg naar uit :)

Dit was het weer voor deze keer, zal jullie vanaf nu weer wat regelmatiger op de hoogte houden!
Foto's volgen!

Liefs uit Korea,
Laura.

• 13 September 2011 - 20:56

Ellen:

Hee laura!

alweer een harstikke leuk verhaal van je! fijn dat het zo goed met je gaat!
    Geniet er nog van meid, want een jaar is zo voorbij!
    Heel veel plezier volgende week samen met je paps en mams!

x Ellen

• 14 September 2011 - 16:09

Tonny En Antoon:

Geweldig Laura, maar ook weer eindelijk, de visite bij je mams vertelde dat het was aangevuld, gisteravond had ik nog gekeken.
    Maak je maar vast op voor een bijzondere week want die pa en ma hebben er zin in. geniet van een weekje samen. Wij lezen weer en genieten samen met jou.
    Groetjes Tonny.

• 14 September 2011 - 17:37

Opa En Oma:

er valt genoeg te beleven als ik je verslag lees je bent een beetje te benijden. geniet met volle teugen.en een fijne week met papa en mama.liefs van opa en oma

• 15 September 2011 - 09:41

Irene:

ohhh laura! echt leuk om jou verhaal weer te lezen. het klinkt echt allemaal zo gaaf wat jij meemaakt! en wat gaat de tijd snel zeg, over een week zijn jou pap en mam er alweer. dat zal wel echt super worden, heel veel plezier! enne, wij denken heel vaak aan jou als we met zijn allen bij elkaar zijn:) xxx irene

• 15 September 2011 - 11:58

Christie:

Jij bent lekker ijverig geweest. Je verslag is weer flink bijgewerkt. Zo af en toe lees ik wat, maar plaatjes kijken is nog leuker.
    Ik trof jouw moeder bij de kapper. Ze is er klaar voor, om naar je toe te komen. Pa vast ook! Heel veel plezier samen en geniet van de knuffels.
    groetjes
    ook van de rest!

• 20 September 2011 - 14:14

Antonet De Koning:

Hoi Laura,
    je mooie verslag weer gelezen en je foto's bekeken. Geweldig!
    Fijne tijd met je pa en ma en geniet er van!!
    groetjes, Antonet en de rest van de familie.

• 20 September 2011 - 14:14

Antonet De Koning:

Hoi Laura,
    je mooie verslag weer gelezen en je foto's bekeken. Geweldig!
    Fijne tijd met je pa en ma en geniet er van!!
    groetjes, Antonet en de rest van de familie.

• 04 Oktober 2011 - 10:40

Daan:

Hallo,

Ik ben bezig met een kunstproject, in het thema alledaags. Daarvoor verzamel ik vanover de hele wereld straatbeelden, die typisch zijn voor dat land/gebied.

Nu wilde ik jou vragen of je misschien nog foto's hebt uit Zuid-Korea die in dit beeld passen.
    Ik hoor graag iets van je,

groetjes Daan
    daan_de_kruijf@hotmail.com

• 05 Oktober 2011 - 17:59

Zus Verhagen:

Hoi Laura
    Wat alweer een leuk verhaal.Je moeder is vanmiddag hier geweest
    en heeft vertelt hoe leuk het is
    geweest bij jou op vakantie.
    Wij zijn ruim 4 weken op vakantie geweest in Italie,en zijn nu 'n alweer
    'n paar dagen thuis.
    Heel veel groetjes en veel liefs van
    mij.Zus.

• 15 Oktober 2011 - 21:02

Tonny En Antoon:

Hoi Laura, gisteravond gezellige Seoul-avond gehad op de Lekerstraat.
    Wat heb jij een bijzondere tijd daar. Het was echt genieten en nagenieten voor pa en ma ,
    Groetjes Tonny.