Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

19 Juli 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Hoi hoi!!

Ik ben dan eindelijk weer terug van weggeweest, heb het zo druk gehad dus heb weer ontzettend veel te vertellen. Bereid je maar alvast voor, het gaat een lang verhaal worden heb ik het idee!

We zitten nu midden in het regenseizoen, niet mijn favoriete tijd van het jaar!
Soms regent het hier dagen achter elkaar, en met regen bedoel ik echt hevige stortregen. Een paraplu heeft dan niet eens zin, want zelfs daaronder wordt je nog gewoon nat.
Soms regent het een paar uur heel erg hard en daarna is het weer droog. Het is dus erg onregelmatig. Vorige week heeft het een paar dagen echt constant hard geregend, nu is het dan alweer een paar dagen droog en té heet. Óf het stortregent óf het is zo warm dat buiten zijn nieteens leuk is, omdat je wegzweet... heel apart en echt irritant soms!

Maargoed, even terug naar vorige maand. Ik was mijn vorige verhaal geëndigd vlak voor de vakantie.
Nadat we het final exam hadden gehad zijn we met alle scholarship studenten naar een militair kamp geweest. We waren daar uitgenodigd, dus zodra we er aankwamen stond er een rij militairen op ons te wachten, terwijl ons ook nog welkomstmuziek werd toegespeeld. Nadat we iedereen de hand hadden geschud gingen we een grote zaal binnen waar we op het podium moesten gaan zitten. Er werd een hele welkomstceremonie voor ons gehouden met militairen die oefeningen deden. We kregen een certificaat waarin stond dat onze grootvaders hadden deelgenomen in de Koreaanse oorlog.
Daarna gingen we lunchen, toen we de cafetaria binnen kwamen begon iedereen voor ons te klappen. Het blijft nog steeds raar, maar heel bijzonder, om zulk soort dingen mee te maken! Het viel me op dat er heel veel vrouwen vrijwillig in militaire dienst zitten hier. Het was een erg gezellige lunch, iedereen was erg nieuwsgierig waar we vandaan kwamen en wat we van Korea vonden. Toen was het tijd om een militair uniform aan te trekken. In het begin was het een beetje onwennig, maar het was wel echt grappig om iedereen in zo'n uniform te zien. Nadat we wat officiele foto's hadden gemaakt gingen we het trainingsveld op om oefeningen te doen. Hahaha wat waren we slecht! We deden drie verschillende oefeningen van een bepaalde oefenmethode die ervoor bedoeld was om je sterk te maken. We deden elke oefening 10 keer en het was ook de bedoeling dat we 1 t/m 10 riepen in het Koreaans. Maar dit deden we natuurlijk niet hard genoeg, waardoor we het steeds maar weer opnieuw moesten doen haha. Ik had eigenlijk verwacht dat we onder netten door moesten kruipen, over blokkades moesten klimmen, dus dit viel nog wel mee haha.
Daarna naar het militair museum geweest waar allerlei voorwerpen uit de oorlog te vinden waren en we een rondleiding kregen over de geschiedenis van de Koreaanse militaire trainingscentra's. Daarna zijn we naar een herdenkingsmonument geweest, waar we witte handschoenen moesten dragen en een bloem konden leggen bij één van de graven. Toen kregen we wat tijd om te douchen en te rusten, want 's avonds hadden we een dinner met (ik denk) de officier en andere militairen. Er was speciaal een luxe ruimte voor ons gereserveerd met typisch Koreaanse barbecue. Het was echt een geweldige avond! Vollop eten en drinken en er werd ons ook wat Koreaanse gebruiken geleerd. Zo is het bijvoorbeeld niet goed als je zelf je eigen drinken inschenkt. Je moet het glas van degene tegenover je in de gaten houden, als die (bijna) leeg is, vraag je of je zijn of haar glas bij kan schenken. Mijn glas werd dus ook steeds bijgeschonken met bier, wijn, cola, water, macholi (rijstwijn). We kwamen niks te kort haha! Toen gaf de officier een speech waarin hij nog een keer benadrukte dat we van harte welkom zijn om nog een keer terug te komen en we hem altijd om een gunst mochten vragen...
Daarna was het aan ons om omstebeurt een speech te houden. Er werd flink geproost en gelachen. Toen de bulgogi (Koreaans vlees) op was, kregen we nog een gerecht. Ik ben de naam vergeten maar het was tofu en uien en soep, de officier en andere militairen waren ondertussen echt dronken geworden (Koreanen houden heel erg van drinken, ze kunnen er alleen totaal niet tegen) en ze vertelde me dat de soep erg goed helpt tegen de kater van de volgende dag. Vandaar dat er ook goed van gegeten werd haha!
De volgende dag gingen we naar een traditioneel Koreaans dorp waar we hanbok (Koreaanse klederdracht) aan gingen passen voor de eerste keer.
Onze haren werden ook nog speciaal gevlochten, waarna we leerden hoe we traditioneel moesten groeten. Daarna nog een rondleiding gehad door het dorp, het was echt heel erg mooi, overal traditionele huizen.
Het waren twee hele speciale dagen, er werd echt ontzettend goed voor ons gezorgd, heel bijzonder om een keer mee te maken! Wat ook erg speciaal was, is dat we tijdens deze hele trip gevolgd zijn door de media. We waren in het militaire kamp 23 en 24 juni, en op 25 juni 1950 begon de Koreaanse oorlog, precies 61 jaar geleden dus. Er was dus erg veel publiciteit rondom ons bezoek. We zijn bijna allemaal wel een keer geïnterviewd. De laastste dag hebben Melesse, een jongen uit Ethiopië, en ik een interview gegeven aan KBS. Dit is de grootste internationale nieuwszender van Korea. Grappig om dat mee te maken, de interviewster stelt een vraag, waarop we één voor één antwoorden. Ze vraagt net zo lang totdat je het goede antwoord geeft. Geef je volgens haar het goede antwoord, dan vraagt ze of je dit precies zo nog een keer wil herhalen als de camera helemaal klaar is. Uiteindelijk zijn er twee nieuwsitems aan ons gewijdt, ik voelde me toch wel een beetje speciaal toen ik daar naar zat te kijken haha!

Week 2 van de vakantie stond in het teken van Jeju-do. Dit is het grootste Zuidelijke eiland van Korea, wat bekend staat als 'honeymoon island'.
Het originele plan was om erheen te gaan met Peter, Carlos, Juan, Cristhian, Sae (meisje uit Japan) en ik. Maar de avond voordat we zouden vertrekken vertelde Sae dat ze plotseling eerder terug moest naar Japan vanwege familie omstandigheden. Maar dat er twee Japanse vrienden van haar wel met ons mee gingen. Zo ging ik dus op pad met 6 jongens...
Na een vlucht van 50 minuten kwamen we aan in Jeju-si (Jeju stad).
Nadat we een motel hadden gevonden gingen we op zoek naar het strand. We hoopten een zandstrand te vinden, maar we kwamen uit bij een stenen kade. Er waren een aantal mooie kades met vuurtorens, waar we naartoe zijn gelopen. Het was lekker weer dus we zijn ook nog verder de stad in gelopen, waar we bij een traditionele markt uitkwamen. De dingen die we daar tegenkwamen, iewl! Natuurlijk heel veel vis, maar ook een hele varkenskop en andere onsmakelijke delen van dieren...
Sommigen zijn in de stad nog wat blijven drinken, maar ik ben met Juan en de Japanse jongens terug naar ons motel gegaan, waar we wat hebben bijgeslapen. 's Avonds hebben we langs de kade nog wat gedronken en gekletst.
De volgende dag door naar het Westen van Jeju. Daar hebben we Hallim park bezocht, een park met lava grotten, traditioneel dorp, waterpark met watervallen, bloemen en planten park, dieren, kortom vanalles moois.
's Middags naar het strand, maar helaas was het niet zo'n mooi weer dus daar zijn we niet zo heel lang geweest. 's Avonds hebben we op het strand achter ons motel met z'n allen wat gedronken en gekletst. We sliepen in een motel direct langs de zee, met z'n allen op de grond. We hadden echt een prachtig uitzicht vanuit onze kamer, en 's avonds in slaap vallen met de zee op de achtergrond is ook niet vervelend!
De derde dag zijn we naar het Zuiden verder gereisd. Er bleken erg mooie watervallen te zijn, maar we kwamen uit bij een soort park met een rivier. Niet echt wat we zochten. Peter, Cristhian en de Japanners zijn daar bijven rondkijken. Carlos, Juan en ik besloten om een taxi te nemen naar een seksmuseum. Jeju is erg bekend om zijn seks museums en parken, dus wij moesten er ook één bezoeken haha. Nou, het was erg interessant haha! We konden als verassing ook nog binnenin het world cup stadion van Jeju. Daarna naar een waterval gegaan die direct uitmondde in de zee. Dát was wat we zochten, erg mooi!
We zijn daar een tijdje lekker relaxed gebleven, toen we terug liepen kwamen we een paar hele mooie uitkijk plekken tegen, waar we een prachtig uitzicht hadden over de Koreaanse kust.
De volgende dag zijn Carlos en ik naar de Oostkust gegaan, daar is een krater eiland waar ik erg graag heen wilde. Had er foto's van gezien en het zag er erg mooi uit. Ja, vast wel, maar toen wij er waren was het weer echt ontzettend slecht. Het regende, waaide en de wolken hingen heel laag. We zijn naar de top gewandeld, maar daar konden we echt helemaal niks zien. Carlos keek naar de weersvoorspelling en later op de middag zou het wat gaan opklaren. We vonden het erg jammer om zo vroeg op de dag alweer terug naar beneden te gaan. We konden ergens overdekt, droog zitten dus besloten daar een tijdje gebleven. Toen de wolken wat wegtrokken zijn we echt als een gek naar de top gelopen, en toen konden we eindelijk wat zien!
Het waaide op de top echt ontzettend hard, we konden onze paraplu niet meer vasthouden, dus besloten om onszelf dan maar helemaal nat te laten regenen. We hadden snel foto's gemaakt tussen de wolken door en zijn daarna weer zeiknat naar beneden gelopen. Het uitzicht was het wachten gelukkig meer dan waard! We hebben toen de bus gepakt terug naar het Noorden, daar had Juan ondertussen hetzelfde hotel geregeld als de eerste nacht.
We hebben toen een rustige avond gehad en vrijdagochtend zijn we naar het strand gegaan, vlakbij het vliegveld, omdat we om 7 uur 's avonds weer terug zouden vliegen.
Ja en wat ik nu ga vertellen is echt het domste ooit haha: Sae had dus de tickets voor ons geregeld en ze had mij verteld dat onze terugvlucht vrijdag om 7 uur zou zijn. De andere twee Japanse jongens hadden hun vlucht donderdagavond, en ze dachten dat ze tegelijk met ons zouden terugvliegen, maar dat was dus niet zo (dachten wij).
Vrijdag zitten wij op het strand en Juan kijkt naar onze tickets, zegt hij ineens: onze vlucht was gisteren... dus tegelijkertijd met de Japanners, Sae had ons dus de verkeerde informatie doorgegeven.
Wij snel snel een taxi genomen naar het vliegveld, we konden gelukkig nog een vlucht krijgen om 3 uur, dit kostte ons maar 10 euro omgerekend. Dus uiteindelijk allemaal goedgekomen, maar het was echt wel even stressen toen we er op het strand achterkwamen dat we onze vlucht gemist hadden...
Ja, heeeel dom natuurlijk haha!

Week 3, het peace camp!
Ik had amper tijd gehad om m'n kleren te wassen en we gingen alweer door naar Konkuk university, waar we die week zouden verblijven.
Het programma die week was vrijwel hetzelfde als vorig jaar, alleen dit jaar hadden ze wat meer gedaan aan teambuilding. We werden allemaal in groepen verdeeld, en maandagavond hebben we allemaal spellen gedaan waarbij de ene groep tegen de andere groep moest strijden. Ook was er een 'peace song'. Er kwam speciaal een Koreaanse zanger om ons het lied aan te leren. We hebben dit lied de hele week in de bus moeten aanhoren, en vrijdagochtend zijn we naar een muziekstudio geweest waar we met z'n allen het lied hebben opgenomen. Nou, dit was echt grappig om mee te maken! En ik moet zeggen, het eindresultaat mag er wezen haha!
Wat dit peace camp heel bijzonder was, wat we vorig jaar niet gedaan hebben, is Pamunjon, de bekende blauwe gebouwen op de grens tussen Noord en Zuid-Korea. Het was allemaal heel erg streng, in de bus werden onze paspoorten gecheckt. Er mochten geen gidsen meer bij zijn, dus we werden rondgeleid door Amerikaanse soldaten. Er waren allemaal regels, in twee rijen lopen, niet achterblijven, niet wijzen en niet kijken naar de soldaten. Ik werd er echt zenuwachtig van..! We gingen binnen in een blauw gebouw van de UN, de ene kant is van Zuid-Korea, de andere kan van Noord-Korea. En ik kan nu ook zeggen dat ik in Noord-Korea ben geweest..! Het was erg bijzonder, we stonden voor een gebouw van Zuid-Korea en voor ons konden we precies de grens zien. Een balk op de grond, aan de ene kant zand en de andere kant grind. Aan de overkant konden we een groot wit gebouw van Noord-Korea zien waar een Noord-Koreaanse soldaat met een verrekijker naar ons stond te kijken.
Verder zijn we naar de Seoul Tower geweest, een toren die op een berg midden in Seoul staat, als het gaat schemeren is het uitzicht echt heel mooi!
We zijn naar het National UN Cemetry en het strand geweest in Busan. En ja hoor, ik ben voor de tweede keer op het strand in Busan, en voor de tweede keer regent het..!
We hebben dit jaar ook de traditionele Koreaanse kleren aangepast, hebben het paleis uit de tijd van de Chonun Dynasty bezocht, hebben weer Koreaanse maskers gemaakt en we hebben de mask dance geleerd. De farewell party vrijdagavond was echt heel erg leuk. We habben met z'n allen de peace song nog een keer gezongen. In het begin van de week was iedereen een beetje terughouden, maar aan het einde van de week vond iedereen dat lied helemaal geweldig haha.
Er waren optredens uit de verschillende landen, toespraken en aan het einde van de avond moesten we in een grote kring gaan staan en konden we iedereen een hand schudden of omhelzen. En ja hoor, het werd een emotioneel afscheid!
Het was echt weer een super leuke, interessante, bijzondere week. Heb weer veel mensen leren kennen :)

Nu is de vakantie alweer een week over, maar tijd om even uit te rusten is er niet bij.
Ben alweer een week bezig met International Summer Session.
In de ochtend volg ik Social Issues in Korea. We hebben een Amerikaanse leraar, erg interessant!
In de middag probeer ik om ook nog gewoon de normale Koreaanse lessen te volgen. Het is dus wel druk, want er zijn ook nog veel activiteiten naast de lessen.
Elke dinsdagavond is er een movienight, elke woensdag of donderdag is er een namiddag activiteit, bijvoorbeeld iets Koreaans koken. En dan zijn er in de weekenden ook nog uitstapjes!
Voor het zomer programma zijn hier 5 Nederlandse studenten van de universiteit van Leiden, die daar Koreaans studeren. Er zijn dus in totaal 7 Nederlanders in de ISS, naast Korea het hoogste aantal personen uit één land haha...
Afgelopen weekend hebben we een field trip gehad.
Vrijdag zijn we naar Hyundai factory gegaan. Heel apart om binnen in de fabriek te kijken, ik had nog nooit een robot gezien, heel grappig om te zien hoe een auto gemaakt wordt van het begin tot eind. Zaterdag zijn we naar het Boryeong modder festival geweest. Heel erg populair bij buitenlanders. We hadden onze oudste kleren aangetrokken. Er waren verschillende activiteiten, een soort stormbaan, een modderbad waar je in kon worstelen, een bad waar je jezelf kon afspoelen etc. We moesten overal wel 2 uur in de rij staan, maar dat was helemaal niet erg. Het was super mooi weer, dus we besloten in het modderbad te gaan. Sta je daar met allemaal vreemde mensen die je proberen de modder in te sleuren, hahaha heb nog nooit zoiets grappigs meegemaakt. Ik wist dat de Koreanen gek waren, maar zo gek!
Toen we eruit kwamen zaten we dan ook van boven tot onder onder de modder. Daarna nog over de stormbaan geweest en toen lekker de zee in gerend om ons af te spoelen. Het was echt een grappige middag.
Nadat we waren gedoucht en ons omgekleed hadden, zijn we gaan eten. We zaten pal naast de zee, dus veel ander eten dan zeevruchten was er niet.
Ik hou helemaal niet van vis, maar we gingen een restaurant binnen waar we zelf schelpdieren konden bakken en het was nog lekker ook!
Daarna weer terug naar het festival, want er was een concert. Allemaal bekende Koreaanse zangers, voor ons dus niet zo heel interessant, dus besloten we om met z'n allen op het strand te gaan zitten.
Daar hebben we de hele avond wat gedronken, gekletst, spelletjes gedaan en gefrisbeed. Het was echt een super avond!
De volgende dag naar een tempel geweest. Het was echt heel erg heet en de tempel was echt prachtig met dat weer.
Eerst kregen we uitleg over de geschiedenis, daarna mochten we zelf rondkijken. Mijn Koreaanse vriend Eddie (die ik ken van het Dutch department, hij studeert Nederlands), heeft me echt alles uitgelegd over het Boeddhisme. Hij liet me alles zien, op een gegeven moment had ik er wel genoeg van, maar hij was zó enthausiast haha!
En natuurlijk moest ik hem daarna alles vertellen over Nederland...
Het was weer een super leuk weekend geweest, en nu weer terug op de campus en aan de studie!

Ik denk dat ik nu weer ongeveer alles verteld heb van de afgelopen maand...
Sorry voor dit té lange verhaal haha!
Foto's volgen snel!!

Liefs, Laura.

• 22 Juli 2011 - 17:51

Antoon En Tonny:

Nou Laura, ik vind het zo bijzonder, ben wel een beetje jaloers op jouw ervaring, Als ik ook zo'n kans zou krijgen, maar ja : mijn opa ?? 120 of zo.
    Wij lezen dus en wanen ons vochtig, 40'C en een luchtje van ....
    Geniet maar dubbel.
    Groetjes Tonny

• 15 Augustus 2011 - 11:48

Stan:

ik lees da niet maar veel plezier daar :PP

• 15 Augustus 2011 - 21:06

Antoon En Tonny:

Wij zijn toch wel de eerste die jou vandaag al feliciteren, proficiat.Wij drinken er voor ons morgen wel een klein borreltje op. Voor jou een speciale dag vanuit B en D. Groetjes Tonny.

• 16 Augustus 2011 - 17:40

Huub En Ilona:

Ha Laura,

Leuk om al je enthousiaste verhalen te lezen en fijn dat je het daar zo goed naar je zin hebt. Veel leuke, gekke ervaringen! En dan vandaag ook nog jarig! Van Harte Gefeliciteerd! Groetjes van Huub en Ilona

• 07 September 2011 - 10:18

Roderik:

Hee Laura! Zag op je blog dat jij ook in Seoul zit:) Samen met vier andere Nederlandse studenten studeer ik aan Konkuk University in Seoul.

Afgelopen zaterdag hebben we wat gegeten met stagair Jeroen van het Nederlandse consulaat in Seoul, en het leek ons leuk om met zoveel mogelijk Nederlandse studenten in Korea ergens een keer te gaan eten of drinken. Lijkt je dat leuk? Lijkt ons erg tof om jou en je reisgenoten te ontmoeten. Je kunt me het beste bereiken via Facebook door op mijn naam (Roderik Jongbloed) te zoeken.

We horen graag van je!

Groetjes, Roderik

• 13 September 2011 - 13:27

Yvet:

Laura, krijgen we binnenkort weer een update? :) Benieuwd naar de verhalen achter de foto's op facebook ;) Xx