Hollander in Korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu Hollander in Korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu

Hollander in Korea

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 Oktober 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Anjonghaseyo!

Hier ben ik weer... zal maar meteen met het leukste beginnen, papa en mama's bezoek!
Het is een erg leuke week geweest, we hebben ontzettend veel gedaan.
De eerste dag heb ik ze de campus en mijn kamer laten zien en hebben we (hete soep met uien, worst, groente, aardappels en rijst) gegeten, samen met de mensen met wie ik hier omga.
Natuurlijk had ik een restaurant uitgekozen waar we op de grond moesten zitten, en natuurlijk loopt papa gewoon met z'n bergschoenen het plateau op, wat bedoeld is om met sokken op te lopen!
Blunder nummer 1 was al meteen gemaakt haha!
De tweede dag zijn we naar Gyeongbukgung paleis geweest, een van de oudste en grootste paleizen in Seoul. Dit paleis is erg populair bij toeristen, er zijn dan ook veel buitenlanders. Elke dag komen er bussen met basisschool kinderen het paleis bezoeken, dus ook op de dag dat wij er waren. Die kinderen hadden volgens mij nog nooit zo'n grote, grijze man gezien, papa moest dus meteen met alle kinderen op de foto haha!
En daarna waren mama en ik ook nog aan de beurt. Alle kinderen kwamen langs ons gelopen en onderzochten ons van top tot teen, ze kwamen dan vrolijk voor ons lopen en riepen Hello!
Helemaal blij dat ze buitenlanders ontmoet hadden haha...
Tegen het einde van de middag zijn we naar Seoul tower gegaan, we hadden een erg mooi uitzicht met de ondergaande zon.
De volgende dag naar Noryangjin, een hele grote vismarkt, waar ik al eens eerder geweest ben. Dit was natuurlijk helemaal papa's paradijs, mama vond de grote oktopussen, krabben of andere rare wezens toch niet altijd even leuk haha.
Tussen de middag in het park bij de rivier gelunched en 's middags naar Namdaemun markt geweest. Een grote markt waar echt alles te koop is. Papa en mama hebben daar wat souveniertjes gekocht, daarna hebben we ook op de markt zelf lekker Koreaans gegeten: oktopus, (groentenpizza), spiesjes met vlees en uien en natuurlijk (bier), wat erg goed smaakte.
Zo rond etenstijd worden er midden op de markt wat tafels en stoelen neergezet, er wordt een zeil omheen gehangen, je kunt er gaan zitten en het eten ligt allemaal klaar. Je kunt het zo uitkiezen en dan wordt het meteen voor je klaargemaakt.
Wat echt heel erg grappig was deze week, was de combinatie papa en eetstokjes. De frustratie en onhandigheid haha, elke keer als we in een restaurant waren, kwam na 1 minuut iemand een vork brengen, zo van: hier, eet maar met een vork, die hebben we ook hoor! Is misschien wel iets makkelijk haha...
Maar op de markt hebben ze alleen maar stokjes, er was dus geen andere keus, vandaar dat het ook iets langer duurde voordat papa's oktopus helemaal op was haha.
De volgende dag naar Dobongsan, een wandeltocht naar de top.
Onderweg kwamen we nog een hele mooie, oude tempel tegen als verassing. 's Avonds , Koreaanse bbq gegeten. Ik wam toevallig vorige week in hetzelfde bbq restaurant met mijn klasgenoten, waarop de eigenaresse zij: oh ik ken jou! Jij hebt daar aan die tafel gezeten met je ouders een tijdje geleden... we hebben wel een indruk achter gelaten, dat ze dat nu nog weet!
De volgende dag zijn we met de trein naar Andong gegaan, een stad in het zuid-westen van Korea. Ik was er zelf ook nog nooit geweest, het was een leuke stad, een heeeel stuk rustiger dan Seoul!
Op de markt stonden heel erg veel eetkraampjes, waar we natuurlijk het een en ander uitgeprobeerd hebben. 's Avonds was er een optreden in een park met traditioneel Koreaanse dansers. De volgende dag naar Hahoe village gegaan. Een erg bekend, oud traditioneel dorp in een hele mooie, rustige omgeving, waar nog steeds mensen wonen. Het staat ook op de wereld erfgoed lijst. We hebben er ook nog een masker optreden gezien en aan de rand van het dorp was een grote rots vanwaar je een heel mooi uitzicht over het dorp had.
De volgende dag naar een tempel, waar toevallig net alle monniken met een soort uitvaartdienst bezig waren. Daarna nog naar een bidplek met een beroemde rots in de vorm van Boeddha en een grote loopbrug geweest. De volgende dag weer terug naar Seoul.
Het was een hele leuke, drukke week!

Verder was hier vorige week Halloween festival op de campus. De hele week was de campus versierd en er waren 's avonds allerlei optredens. Ook hebben we vorige week sportdag gehad met alle Koreaanse klassen. Ik zit weer in een nieuwe klas, heel erg gezellig!

Het is hier ondertussen wel heel erg koud geworden, de koude winter zit er nu toch echt aan te komen!

Nou, dit was het weer voor deze keer,
foto's volgen schnell!!

Liefs, Laura.

• 18 Oktober 2011 - 14:17

Ellen:

weer zo super verhaal! fijn dat jullie een hele fijne week hebben gehad samen! :)

Ik hoor snel weer iets van je:)

xxx

• 18 Oktober 2011 - 14:29

Johan P.:

Hallo Laura,

Als ik naar jouw foto's bekijk krijg ik toch wel een beetje heimwee...
    Fijn om te lezen dat je in mijn geboorteland (+stad) goed hebt. Ik lees met veel plezier je verhalen..
    Heel veel plezier daar!!

gr,
    Johan

• 18 Oktober 2011 - 21:24

Mieke Hellings:

We hadden de verhalen al gehoord, maar het is leuk om jouw versie ook te horen en de foto's maken het compleet.
    Groetjes, Mieke.

• 18 Oktober 2011 - 21:42

Rian En Riny:

Hoi Laura, Leuk om over je verblijf te lezen en het samenzijn met Johan en Hetty. De foto's zien er gezellig uit, vrijdag gaan we hun verhalen horen. We wensen je nog 133 dagen veel plezier!

• 27 Oktober 2011 - 20:48

Josette:

Super dat je ouders geweest zijn....ik hoorde het al via Stan, die klust soms wat af hiero!

groetjes en vooral een super ervaring

• 01 November 2011 - 20:50

Tonny En Antoon:

Hoi Laura, Goed jou bevindingen te lezen , alleen ....we waren al uitgebreid geinformeerd. Geniet nog lekker na. Groetjes Tonny.

• 19 November 2011 - 22:46

Christie:

Hallo Laura
    Wat fijn dat jij je geweldige reis een week met je pa en ma hebt mogen delen. Ik geloof dat jullie daar alle 3 erg van genoten hebben.
    Je gemaakte plaatjes zijn weer leuk om te bekijken. Ben ook erg benieuwd naar de winterplaatjes.
    Geniet !! daar aan de andere kant van de aarde.
    Alle goeds en heel veel groetjes
    Van ons allemaal.