De eerste twee maanden - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu De eerste twee maanden - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu

De eerste twee maanden

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

12 Juni 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal!

Mijn eerste twee maanden in Korea zitten er ondertussen al op en wat gaat het snel zeg!
Het is ondertussen echt al zomer geworden, maar dat is hier niet altijd even prettig...
Het is heel benauwd en klam, de zon is echt heel fel en wat me pas opviel, is dat de zon hier recht boven je staat, terwijl dat in Nederland nooit zo is.
En het regenseizoen staat ook voor de deur, dus dat belooft nog wat!

Na de test van vorige maand zijn we onderverdeeld in 3 verschillende klassen en ik heb de tweede maand een veel beter overzicht gekregen dan de eerste maand. In het begin ging het allemaal zo snel en het was soms heel verwarrend, maar nu gaat het echt goed :)
Ik heb afgelopen vrijdag mijn tweede speaking test moeten doen, dit keer over je hometown. Ik heb beschreven wat er allemaal te doen en te zien is in Eindhoven en het ging weer goed.
Volgende week maandag hebben we de luister/lees/schrijf test en daarna hebben we vakantie!

We hebben vakantie van 22 juni tot 11 juli en we hebben al een drukke planning! 23 juni gaan wij (alle Korean War Memorial Scholarship studenten) naar een militair kamp waar we een dag mee mogen kijken en de volgende dag gaan we naar het grootste zomer festival in Seoul.
Eind juni gaan we met een paar mensen 4 dagen naar Jeju eiland, dat is het grootste eiland van Korea en blijkt erg mooi te zijn. Begin juli mogen we weer een week mee met het peace camp, wat ik vorig jaar ook gedaan heb.
Ik heb me ook opgegeven voor International Summer Session in Korean/Asian studies. Dat is een zomerprogramma waar je voor een maand verschillende Koreaanse, Aziatische vakken kunt volgen.
Ik heb gekozen voor Peace and conflict tussen China, Korea en Japan en Korean music and performing arts.
In de weekenden heb je veel culturelen uitstapjes, overnachten in tempels, de grens tussen noord en zuid Korea bezoeken en nog veel meer andere dingen.
Daar heb ik erg veel zin in!
Ik begin dan weer met Koreaanse les in September.

Maar terug naar de afgelopen maand. Ik zal maar meteen met het meest recente beginnen, ik heb dan eindelijk hond gegeten!
Afgelopen vrijdag ben ik met Cristhian, Peter en Faye een Japans meisje, naar een honden restaurant geweest. Toen we binnen kwamen roken we meteen een hele sterke honden geur. We wilde dus eerst aan een tafel vlakbij de deur gaan zitten, maar een serveerster wees ons erop dat we beter verder naar achter konden gaan zitten, ze hadden airco dus het was niet zo erg. Nou niet zo erg, ik had het idee dat er 100 honden rondliepen, zo sterk was de geur! Maar na een paar minuten wen je daar vanzelf ook wel weer aan.
We bestelde hond soep en een ''gewoon normaal'' hondengerecht. Het is heel erg zacht vlees, hoe het precies smaakt kan ik niet goed uitleggen, het smaakt gewoon naar hond!
Het heeft een ontzettend sterke hondensmaak en het is moeilijk door te slikken, dat is ook niet echt prettig!
Ik het dus een paar stukjes gegeten met erg veel saus, maar heel lekker was het niet. De hondensoep was nog wel het ergste, alleen al het idee dat ze daar een hond weet ik veel hoelang in die soep hebben laten koken, dat vond ik echt verschrikkelijk!
Ik moest echt constant aan honden denken en natuurlijk, toen we opweg waren naar het restaurant zagen we een vrouw lopen met een lief, klein hondje... je ziet hier helemaal niet veel honden, maar natuurlijk op dat moment wel!
Maar goed, de ervaring opzich was leuk en erg interessant haha!

Vorige week zaterdag was er een 3 uur durend concert ter ere van de Korean War Memorial Foundation. Een groot orkest, klassieke zangers en een kpop (Korean Pop dus..) zanger. Hij is blijkbaar ontzettend populair in Korea, maar we kenden hem niet. Daarna was er een receptie waar alle belangrijke personen rondom die foundation een speech hielden. Geen idee wat ze gezegd hebben, want het was allemaal in het Koreaans en mijn level is op het moment nog net niet genoeg om dat te volgen haha. Daarna met de jongste leden van de foundation naar de afterparty geweest, waar we vollop eten en drinken kregen. We zaten aan een lange tafel met om en om een Koreaans iemand en een buitenlands iemand. Heb dus weer flink zitten socializen, was erg gezellig!

Ohja ben een tijdje geleden ook naar een honkbal wedstrijd geweest, ontzettend groot stadion en ontzettend veel enthausiaste Koreanen. Elke keer als een speler van de thuisploeg aan slag is, zie je hem op het grote scherm en spelen ze een liedje. Elke speler heeft zijn eigen liedje, heel apart. Het was een erg lange wedstrijd, maar leuk om een keer te zien!

Ook ben ik een tijdje terug naar Insadong geweest, dé plek voor souveniertjes en naar Namdaemun market. Dit is de grootste markt van Seoul, waar je alles kunt vinden. Een laag, overdekte markt waar je overal vrouwen ziet zitten met bakken eten op de grond. Groente, pitten, de gekste vis, kip, maden etc. Heel apart om te zien!

Verder zijn Peter en ik tussendoor ook naar het Dutch Department geweest. Hier op de uni zijn 20 Koreaanse studenten die Nederlands studeren. Toen we vroegen waarom ze precies Nederlands studeren kregen we niet echt een duidelijk antwoord. De enige motivatie die ik gehoord heb is omdat het voetbal in Nederlands zo leuk en goed is. Daarom die taal gaan studeren.. beetje raar inderdaad! We hebben kennis gemaakt met de professor en mochten een middag tijdens de les een gaten dictee afnemen. Peter en ik hadden allebei een stukje geschreven waarin we onszelf introduceerden en wat over Nederland vertelde. Was erg leuk om te doen!

Seoul is omringd door bergen en het hoogtepunt van de afgelopen maand was zeker de Dobongsan mountain beklimmen. Een 3 uur durende wandeling naar de top van de berg, op de top hadden we echt een prachtig uitzicht over Seoul. Daar lekker wat rijstwijn gedronken, het was super mooi weer en ook super druk, Koreanen houden echt veel van wandelen bleek wel. Ze hebben allemaal perfect uitgeruste kleding. De heette beklimming was het uitzicht echt meer dan waard, zo mooi!!

Vorige week was er een culturele expo op de campus. Iedereen moest zijn eigen land vertegenwoordigen. Wij moesten ons kraampje delen met Italië en Duitsland. Peter en ik hadden foto's met uitleg van Koninginnedag, Vincent van Gogh, voetbal etc. Ook hadden we haring gekocht, die hier gewoon in de supermarkt te vinden is. Dus ben ik rondgegaan met de Hollandse Nieuwe, velen vonden het een raar of vies gezicht, maar toch best wel lekker. Behalve de Koreaanse presentator van de dag, die moest meteen z'n mond spoelen nadat hij een hap had genomen. Aan zijn gezicht te zien vond hij het ook echt verschrikkelijk vies haha.
Het was echt een hele leuke dag met eten, drinken, optredens uit alle landen.

Er was hier de afgelopen tijd sowieso veel te doen op de campus. Optredens, muziek, eten en drinken. Er wordt regelmatig wat georganiseerd. Koreanen houden echt heel veel van drinken, ze kunnen er alleen totaal niet tegen!
Als er dan weer een feest is, zie je gewoon overal op de campus zatte Koreanen liggen. Gewoon op de grond, tegen een boom aan, op de wc's... En het aparte is dan nog dat je de volgende ochtend echt helemaal niks meer terugziet van de avond ervoor.
Dit zal je niet snel zien op een Nederlandse universiteit.

Nou dit was het weer voor deze keer, tot schnell!!

Toedels, Laura.

  • 12 Juni 2011 - 15:31

    Mieke:

    Ik hoorde al dat je van plan was om hond te gaan eten. Knap dat je het gedaan hebt, ik moet er niet aan denken. Maar het is vooral het idee (denk ik).
    Je hebt weer erg veel in het vooruitzicht. Geniet ervan!!
    Groetjes en ik kijk al weer uit naar je volgende bericht.

  • 12 Juni 2011 - 17:00

    Papa:

    Zoals je weet komt Sien zijn hok niet meer uit!!

  • 12 Juni 2011 - 18:59

    Irene:

    heee laura! mooi verhaal! echt leuk dat je zoveel leuke dingen doet! en er staat nog veel meer op de planning:) xxx

  • 13 Juni 2011 - 07:10

    Yvet:

    Ja Laura, de tijd gaat snel. Ook hier ;) De leuke maanden zijn inmiddels aangebroken en jij hebt ook weer genoeg voor de boeg. Geniet er van en houd ons maar lekker op de hoogte met al je verhalen! Xx

  • 13 Juni 2011 - 15:41

    Tonny En Antoon:

    Ha Laura, gezelig weer wat te lezen over jouw belevenissen in de tropen. Die haring overigens, was wellicht de nieuwe van vorig jaar, vandaar de tegenvallende smaak waarschijnlijk. Onze Hollandse Nieuwe is pas vanaf j.l. dinsdag te koop !!! Geniet en wij wachten op nieuwe verhalen.
    Groetjes Tonny.

  • 14 Juni 2011 - 08:39

    Oma:

    wat een leuk verslag.zo beleven wij alles met jou mee,geweldig!!!
    groetjes opa en oma.

  • 14 Juni 2011 - 10:49

    Ellen:

    Hee laura,

    wat leuk zeg, weer 'n verhaal van je! Knap van je dat je hond hebt gegeten. Lijkt me inderdaad ook niet lekker en vooral niet de geur van 100 honden bij elkaar! Erg goed van je!
    Verder lees ik wel dat je alweer veel gepland hebt!
    Geniet er nog van! En hou ons op de hoogte hè!

    x

  • 19 Juni 2011 - 19:24

    Antonet De Koning:

    Hoi Laura,
    weer met veel plezier en interesse jou verhaal gelezen. Je hebt al van alles meegemaakt en gaat de komende tijd weer leuke/mooie dingen beleven.
    Geniet ervan!
    groetjes, Antonet en de rest van de Familie

  • 20 Juni 2011 - 20:16

    Iedje Van Den Hurk:

    Hoi Laura,

    Zoals ik lees en hoor ( van je ouders) gaat het je daar goed. je maakt inderdaad van alles mee en ziet veel. Ook het eten is er erg lekker!!!! vooral hond ziet er erg smakelijk uit!! jakkes lijkt mij ook niet echt lekker. Nou geniet nu lekker van je "drukke" vakantie. tot de volgende keer. gr. van ons allen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Scholarship Zuid-Korea

Recente Reisverslagen:

18 Februari 2012

De laatste weekjes

27 November 2011

Natuur, vrijwilligerswerk en kou...

18 Oktober 2011

Hollander in Korea

14 September 2011

Genieten!!

19 Juli 2011

Time flies when you're having fun!
Laura

Actief sinds 10 Maart 2011
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 61493

Voorgaande reizen:

23 Juni 2016 - 28 Augustus 2016

Laura in Australie

29 Augustus 2013 - 23 December 2013

Laura in Canada

05 April 2011 - 28 Februari 2012

Scholarship Zuid-Korea

Landen bezocht: