Het Aziatische leven - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu Het Aziatische leven - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu

Het Aziatische leven

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

13 Mei 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Hallo allemaal!

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik jullie reacties echt heel erg leuk vind, dat was ik de vorige keer helemaal vergeten te zeggen, maar het is echt super om te lezen, dank jullie wel! :)

Nou ik vond dat het wel weer tijd werd voor een verhaal, want ik heb weer vanalles meegemaakt de laatste tijd..

Om te beginnen met de Koreaanse lessen. Wat gaat het in een snel tempo zeg! Uitrusten is er echt niet bij, we leren ontzettend veel en het wordt er ook niet makkelijker op.
De Koreaanse taal heeft allemaal aparte grammaticale regels, soms weet ik echt even niet meer waar ik het moet zoeken haha.
Na één maand Koreaans werden we getest op ons nivea. Dit werd onderverdeeld in 4 categorieën: spreken, luisteren, schrijven en lezen.
Vorige week moest ik daarom voor de eerste keer een 'speaking test' doen. Ik had iemand uit Nederland beschreven in 15 zinnen: werk, studie, familie, hobbies etc. Ik moest voor de klas gaan staan en we moesten alles uit ons hoofd kennen, dus ik was zooo bang dat ik iets zou vergeten! Maar het ging boven verwachting goed, niks vergeten dus dat was een hele opluchting :)
Vanochtend het eerste mid-term examen gehad. Luisteren, schrijven en lezen. Het was lastig! Het waren lastige examens na één maandje Koreaans. Het luisteren ging erg snel, maar redelijk. Het schrijven was heel erg lastig en veel, maar het lezen ging ook wel redelijk. Verder weet ik niet goed wat ik ervan moet denken, het is en blijft Koreaans dus we zullen zien haha.
We worden vanaf volgende week ingedeeld in twee verschillende klassen. Na deze test kijken ze wat je level is, of je alles snel oppikt of niet en dan worden we onderverdeeld in twee niveau's. In welk niveau ik terecht kom krijg ik maandag te horen.

Afgelopen dinsdag was het een nationale feestdag, het was Boeddha's verjaardag. De op één na grootste religie in Korea (22%) is het Boeddhisme. Afgelopen weekend was er daarom een groot Boeddha festival. Zaterdagavond zijn we naar een 2 uur durende parade wezen kijken, het was echt ontzettend mooi!!
Allemaal lichtgevende beelden, mensen verkleed die lampionnen droegen, typisch Koreaanse dansen en trommels, heel veel muziek, super leuk om een keer mee te maken!
Nadat de optocht was afgelopen verzamelde iedereen zich bij een groot podium waar allerlei optredens waren. Terwijl Koreaanse dansgroepen stonden te dansen op het podium, gingen alle Koreanen voor het podium meedansen, zingen en zelfs de polonaise doen haha. Wij konden natuurlijk niet achterblijven dus ook ik heb vrolijk mee staan dansen. De sfeer, alles was zo vrolijk en leuk, echt heel gezellig :)
Zondag ben ik met Ale en Cristhian terug gegaan en hebben we een Boeddhistische tempel bezocht. Alles was versierd met gekleurde lampionnen en binnenin stonden 3 grote Boeddha beelden, waarvoor verschillende Koreanen aan het bidden waren. Heel erg mooi!!
Daarna nog met wat locals op de foto geweest en een paar typisch Koreaanse dansen gezien.

Oh, ik heb twee weken geleden een nieuwe dansstijl uitgevonden!
De Colombianen waar ik mee om ga zijn helemaal into salsa! Dus, we moesten mee naar een salsaclub. Het was een klein, vierkant, heet hok met allemaal dansende Koreanen. Een Mexicaanse jongen zei tegen mij: oké Laura kom maar, ik ga jou salsa leren dansen!
Ik voelde me echt zo'n kluns haha, maar het is helemaal niet zo moeilijk en uiteindelijk ging het nog best goed al zeg ik het zelf haha!
Tussen het dansen door zat ik af en toe aan de kant, maar dan kwamen er wildvreemde Koreaanse mannen die me aan m'n arm meetrokken de dansvloer op. En het is in Korea erg onbeleeft om iets van een ouder iemand te weigeren, dus dan sta je daar en moet je wel met zo iemand dansen haha! Op een gegeven moment was er een Koreaanse man die zich helemaal stond uit te sloven en al z'n salsamoves uit de kast trok, waardoor ik me nog meer een kluns voelde naast hem haha!!

Vorige week hebben we ook voor het eerst een Koreaanse norebang (karaoke) uitgetest. Dat is hier heel anders als in Nederland. Bijna alle Koreanen kunnen goed zingen en ze houden er dan ook ontzettend veel van. Het zijn hier geen karaokebars, maar allemaal kleine, aparte ruimtes waar je met een aantal mensen kunt gaan zitten. Een groot scherm en zelfs tamboerijns en andere dingen om zelf muziek te maken. Koreanen gaan daar heen om serieus een paar uur te zingen. Je ziet hier in elke straat wel een norebang, zo populair is dat hier!

Er wordt hier op de uni om de zoveel tijd een movie night georganiseerd, met elke keer een ander land als thema. Twee weken geleden was Korea zelf aan de beurt. Bij binnenkomst kregen we typisch Koreaans eten en drinken: rijst!
Maar dan geen rijst zoals wij bij het avondeten gewend zijn, nee een rijstdrankje (té vies!) en rijst snacks. Niet mijn favoriet..!
We hebben de Koreaanse film Brotherhood gezien. Het gaat over twee Koreaanse broers tijdens de Koreaanse oorlog in de jaren 50. Het is een hele goede, interessante film, maar ook ontzettend zielig! Ik ben geen held tijdens films, maar tijdens deze film heb ik bijna de gehele tijd zitten huilen haha. Toen het afgelopen was liep er iemand rond met een rol wc papier die meteen wat aan mij gaf toen hij mijn rode gezicht zag haha!

Twee weken geleden hebben we ook een uitstapje gemaakt met onze Koreaanse klas en lerares. We zijn naar het 63 building geweest. Dat is het grootste gebouw in Seoul. Hier zijn we naar een wassenbeelden museum geweest, met allemaal helden, bekendheden van vroeger en nu over de hele wereld. Zelfs Vincent van Gogh en natuurlijk Guus Hddink waren er te vinden.
Daarna naar een aqaurium, waar de raarste vissen te vinden waren.
Als afsluiter naar de 60e verdieping waar we een prachtig uitzicht hadden over Seoul. Het was een erg leuke dag!!

Dit weekend staat er een feest op de planning van ISO (International Student Organisation). Dat is dé happening van de studentenorganisatie dit semester, dus dat wordt weer gezellig. Ook gaan we a.s. zondag naar een honkbal wedstrijd kijken tussen de twee beste teams van Korea. Baseball is echt ontzettend populair hier, dus ik ben benieuwd hoe zo'n wedstrijd eraan toe gaat! Genoeg te doen dus weer de komende tijd :)

Foto's van al dit moois volgen snel :)

Anjonghi ceseho! (Doei)
Laura.

P.S. Ik heb ook twee video's toegevoegd zodat je een beetje kunt zien hoe de Boeddha parade eruit zag!

  • 13 Mei 2011 - 12:19

    Charon:

    Hee Laura,

    Wat een leuk verhaal weer! Wat maak je veel mee en doe je veel leuke dingen zeg! Geniet er maar mooi van en succes met het leren van 't Koreaans ;).

    x

  • 13 Mei 2011 - 14:11

    Irene:

    heee lau! super leuk om te lezen weer. knap zeg hoe dat koreaans al gaat! jij maakt wel veel leuke dingen mee! mooie foto's! xxx

  • 14 Mei 2011 - 23:24

    Anne-Marie Engels:

    Ziet er weer vet uit. Net iets anders als een carnavals optocht, maar als ze daar ook de polonaise kennen komt het allemaal wel goed!
    Lijkt me wel eens leuk om jou ook eens in zo'n leuk jurkje te zien Haha dan wil ik daar natuurlijk ook graag een foto van zien.

    Groetjes,
    Liefs Anne-Marie

  • 14 Mei 2011 - 23:27

    Anne:

    Ha die lieve lauraa!!
    Nou wat een verhaal zeg! Ik hoorde van jullie mam (die ik vandaag in de winkel tegen kwam) dat er weer iets nieuws op stond. Nu heb ik die filmpjes ook gezien! Die zien er wel echt gaaf uit. en inderdaad met al het geluid is het natuurlijk veel vetter om te zien! het is ook wel gaaf om die achtergrondmuziek te horen! Nou we buurten wel weer een keertje verder bij! Veel plezier morgen (of eigenlijk vandaag al bij jou met de honkbal wedstrijd!)

    Liefs Xx

  • 15 Mei 2011 - 08:24

    Daan:

    je mist je kleine broertje zeker wel.. omdat je met die kleine koreaantjes op de foto staat!!! :-) ha

  • 15 Mei 2011 - 10:54

    Susan:

    Heee, Lauraa!
    Superleuk om je verhalen elke keer te lezen!! Geniet er van en natuurlijk ook succes met de studiee!

    Liefs, Susan

  • 16 Mei 2011 - 13:36

    Tante Monique:

    Ha lieve Laura,
    Weer een mooi verhaal! Kijk maar uit voor die kleine Koreaanse mannetjes! Hoe is het gegaan met hond eten? En ik denk dat Daan je toch wel mist!!! Heel veel plezier nog en tot het volgende verslag.
    Liefs, Tante Monique

  • 17 Mei 2011 - 15:08

    Zus Verhagen:

    hoi Laura
    wat heb je weer een mooi verhaal geschreven,en mooie foto's.Ik kan er zo van genieten.Ik kijk alweer uit naar de volgende foto's en brief.Heel veel liefs van ons.

  • 18 Mei 2011 - 17:48

    Tonny En Antoon:

    Geweldig Laura, we genieten weer mee, van jou verblijf daar ver van ons. En die filmpjes... super. Misschien moeten we allemaal maar komen in sept. Groetjes Tonny.

  • 18 Mei 2011 - 20:19

    Jannie:

    Hallo Laura, wat fijn om te lezen wat je allemaal meemaakt daarginds! fijn om te lezen dat je het goed maakt. Blijf schrijven dan blijven wij hier in Nederland toch in gedachten ook bij jou. Genier ervan.

  • 25 Mei 2011 - 16:52

    Christie :

    Heey Laura.
    Fijn dat je je verslag en vooral de foto's zo goed bijhoudt. Prachtig die andere cultuur. We kunnen stiekem meegenieten.
    Succes met het studeren en veel plezier in Korea.

  • 27 Mei 2011 - 21:32

    Willemijn:

    Wauw Laura, wat een buitenkans dat je dit allemaal mee mag maken.
    En wat heeft Korea toch een heel andere cultuur dan wij gewend zijn. Je bent echt uit je comfortzone gestapt: cool!
    Succes met je studie, want poeh, het Koreaans ziet er voor mij echt als hokus spokus uit haha!

    Enjoy enjoy!!!!!

    Dikke -x-
    tante Willemijn

  • 11 Juni 2011 - 16:06

    Ome G:

    Hoi hoi
    leuk weer een heel verhaal van je te lezen. het skypen wil niet echt lukken. we hebben op de verkeerde tijden tijd denk of zo. het is fijn dat je naast het leren ook nog een hoop toffe dingen kunt doen met z'n allen. je kunt aan de fotos zien dat jullie met de groep een hoop plezier hebben.
    vol houden.

    tot gauw G

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Scholarship Zuid-Korea

Recente Reisverslagen:

18 Februari 2012

De laatste weekjes

27 November 2011

Natuur, vrijwilligerswerk en kou...

18 Oktober 2011

Hollander in Korea

14 September 2011

Genieten!!

19 Juli 2011

Time flies when you're having fun!
Laura

Actief sinds 10 Maart 2011
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 61495

Voorgaande reizen:

23 Juni 2016 - 28 Augustus 2016

Laura in Australie

29 Augustus 2013 - 23 December 2013

Laura in Canada

05 April 2011 - 28 Februari 2012

Scholarship Zuid-Korea

Landen bezocht: