Een vreemde taal - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu Een vreemde taal - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Laura Hendriks - WaarBenJij.nu

Een vreemde taal

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

22 April 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Anjonghaseyo! (Hallo)

Nou mijn tweede weekje Koreaanse lessen zit erop en ik moet zeggen, het is lastiger dan ik dacht!
De eerste les was echt grappig, de helft van onze klas had al één les gehad maar omdat wij de placement test nog moesten doen begon de andere helft van de klas een dag later.
Ik kwam het lokaal binnen en onze lerares (haar naar is Kim.. natuurlijk!) begon vanalles op het bord te schrijven en ik zat er echt met grote verbazing naar te kijken haha.
Toen moest een Vietnamese jongen die geen Engels kon mij het gaan uitleggen.
Dat was echt niet te doen haha, hij zat maar naar dingen op het papier te wijzen en een beetje gekke klanken uit te kramen, dus ik snapte er echt niks van.
Maar daarna legde Kim de klinkers en medeklinkers uit. Welke klank bij welk figuurtje hoort. Als je dit doorhebt kun je alles lezen. (Alleen weet je dan nog niet wát er staat!)
Wij zaten daar dus in die les: aah, ooh, oe, uuh. Net kleine kinderen, echt grappig haha.
Het Koreaanse alfabet heeft een basis van 8 klinkers en 10 medeklinkers, waarvan een aantal medelkinkers nog extra varianten hebben en alle klinkers ook met elkaar gecombineerd kunnen worden.
Deze klinkers en medeklinkers worden met elkaar verbonden, zo ontstaat een een woord van verschillende klanken.
Nou het alfabet leren is niet zo moeilijk, maar de grammatica is een heel ander verhaal!
Dat onze lerares ook bijna geen Engels praat maakt het er nu niet echt makkelijker op...
De eerst week waren we vooral met het alfabet bezig en eerste woorden leren lezen.
Maar de afgelopen week is het tempo flink omhoog gegaan en hebben we voorwerpen, beroepen en plaatsen moeten leren.
Vooral zijn we bezig geweest met gesprekken, bijv: Wat is dit/dat?
Dit is ... of dit is geen ... maar een ...
De melk staat op tafel, het potlood ligt op het boek, de lerares staat voor de stoel, zul soort dingen haha.
En natuurlijk mijn naam is Laura, mijn land is Nederland etc.
Het is niet zo moeilijk om het te lezen en te schrijven, maar tijdens de les vraagt onze lerares iets en wij moeten daar één voor één antwoord op geven. Het verstaan is echt nog lastig want ze zegt dan een hele lange zin en ik herken de verschillende woorden in die zin nog niet meteen. Vaak weet ik dan niet precies wat ze vraagt, en als ik dat weet weet ik niet precies hoe ik moet antwoorden.
Maargoed, dit is een kwestie van heel veel oefenen, herhalen dus!
Er zijn twee klassen die nu level 1 volgen. Onze klas is erg leuk: naast mij zijn er twee ethiopiers, een chinees, iemand uit Singapore, iemand uit Bangladesh, uit Vietnam, twee mensen uit Mexico en twee uit Colombia.

Genoeg over de taal, ik heb natuurlijk ook weer allerlei dingen ondernomen de afgelopen weken.
Vorig weekend hebben we een aantal dingen gedaan met een leuke groep, bestaande uit 3 Mexicanen, 3 Colombianen, 3 Turken, een Spaans meisje, Peter en ik.
Zaterdag ben ik naar een Koreaanse voetbalwedstrijd geweest tussen FC Seoul en FC Ulsan, in het world cup stadium hier in Seoul. Inderdaad, ik geef helemaal niks om voetbal, maar het was echt super gaaf om een keer mee te maken!!
Koreanen een beschaafd volk? Niet bij een voetbalwedstrijd hoor, FC Seoul wordt de gehele wedstrijd als een gek aangemoedigd! Het voetbal viel wel een beetje tegen, zo goed zijn ze nu ook weer niet haha. Het werd uiteindelijk 1-1.
Daarna wat gaan drinken vlakbij de uni. Er sloten steeds meer mensen aan, uit Macedonië, Polen, Korea... erg leuk dus om zoveel verschillende mensen te leren kennen!
We zitten hier niet echt in het bruisende gedeelte van Seoul, dus we zijn later op de avond met de taxi meer naar het 'centrum' van Seoul gegaan. Ik ben illegaal teruggegaan met de metro, zal maar achterwege laten hoelaat ik thuis was haha!

Zondag naar het Yeouido Hangang Park geweest. Dat is een park naast de grote Han rivier, die dwars door Seoul stroomt. Als je hier rondloopt heb je een erg mooi uitzicht over Seoul. In dit park staan nu bomen in bloei met mooie wit/roze achtige bloemen erin. Deze worden de Cherry Blossoms genoemd. Vorige week was er daarom het cherry blossom festival, met allemaal dansen, optredens, eten etc. Wij waren er nogal laat, dus al de optredens waren al afgelopen helaas. Maar het was erg mooi!

Ik ga vanavond iets doen waarvan ik nooit had gedacht dat ik dat ooit zou gaan doen: hond eten!
Ja dat is hier echt een traditie in Korea, dus ik vind dat ik dat gewoon één keer in m'n leven geprobeerd met hebben..
Ben heel erg benieuwd, hoop dat ik niet teveel aan Sien hoef te denken haha!
Morgenavond is er een feest in Chungdam dong, voor verschillende universiteiten, waaronder de Hufs.
Wordt erg druk en gezellig verwacht ik :)

Btw, het eten van lunch en diner gaat steeds beter haha.
Ik eet wat langzamer en ik vind nu ook bijna alles gewoon lekker, dus dan gaat het wat makkelijker.
In het begon moest ik niks hebben van die rare dingen, maarja je moet wel iets eten, dus nu eet ik tegenwoordig gewoon bijna alles wat ik op m'n bord krijg.
Een paar dagen geleden was er een gerecht in de cafetaria en dat zag er goed uit dus ik besloot het te nemen.
Toen ik het aan het eten was, zag ik opeens allemaal kleine stukjes oktopus tussen m'n rijst zitten. Ik kom hier gewoon niet van oktopus af haha!

Oh nog één ding, ik ging gisteren naar Steve's kantoor om m'n studentenkaart op te halen, maar daar moest ik een pasfoto voor hebben die ik niet meer had. Toen kwam Peter op het idee om m'n profielfoto van facebook te gebruiken, dus Steve naar m'n facebookfoto's. Daar staat dus ook een foto tussen van mij tijdens de carnaval toen ik verkleed was als Yasmine, met een bandje over m'n voorhoofd. Steve zag die foto en schrok helemaal: oh my god, Laura, what happened with you?! What's wrong? Oh..Oh.. hahaha ik moest zo lachen! Heb maar even uitgelegd dat het een soort 'verkleed feest' was haha! En nee die foto hebben ze niet gebruikt voor m'n studentenpas, er staat nu gewoon een normale foto op.

Nou dit was het wel weer denk ik zo, foto's volgen snel!

Liefs Laura.

  • 22 April 2011 - 10:20

    Wilma:

    Phoe phoe waat een verhaal heel leuk!
    Je hebt weer goed gespaard voor een leuk lang verhaal. Hopelijk leer je t nog ooit maar dat zal wel goedkomen! Have fun!
    Liefss

  • 22 April 2011 - 10:26

    Papa:

    Hoi Laura,

    het is een genot om je verhalen te lezen. Het plezier en enthousiasme drupt tussen de woorden door naar binnen. Dat is heel mooi. Succes enn veel plezier met je bijzondere maaltijd straks.

    groetjes

  • 22 April 2011 - 18:25

    Tante Monique:

    Ha Laura,
    Heel leuk verhaal! Fijn voor je dat het allemaal goed bevalt. Maar..... hond eten!! Ben benieuwd hoe het smaakt en vooral hoe het voelt. Denk idd maar niet te veel aan Sien of Midi. Zo te zien op de foto's is Seoul echt een bruisende stad. Succes met het oe en ah. Verheug me al op je volgende verhaal.
    Liefs, Tante Monique

  • 23 April 2011 - 15:11

    Antoon En Tonny:

    Super Laura
    met deze instructies moet Koreaans voor ons toch peanuts zijn, en....bij ons in de straat bloeit ook van alles en is het heel groen geworden. 't is zomer in Beek en Donk.
    Denk je nog even aan een paaseitje.
    Geniet van jouw bijzondere tijd.
    Groetjes Tonny.

  • 23 April 2011 - 16:19

    Peter En Diny:

    Ni Haw, oh nee, dat is Chinees.
    Koreaans is nog wat te moeilijk voor ons.
    Mooi verhaal Laura. Succes met de woef woef speciaal. Niet te lang over nadenken.
    Zo te lezen vermaak jij je daar wel goed.
    Leuk je nog gesproken te hebben op de 50e verjaardag van je moeder. Ze mag nu ook bij ons klubke.
    Laura, nog veel plezier en tot het volgende reisverslag.
    Groetjes,
    Peter en Diny

  • 30 April 2011 - 08:00

    Zus Verhagen:

    hoi Laura
    Wat een mooie verhalen,ik geniet ervan.Ik kijk er iedere week naar uit om ze te lezen,ze kunnen niet lang genoeg zijn.Ik ben zeer benieuwd hoe het hondengerecht heeft gesmaakt.
    Ik heb het nog nooit gehad,en dat zal ook wel nooit gebeuren.Want in Ned. doen ze dat niet.
    Groetjes van Jan en Zus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Scholarship Zuid-Korea

Recente Reisverslagen:

18 Februari 2012

De laatste weekjes

27 November 2011

Natuur, vrijwilligerswerk en kou...

18 Oktober 2011

Hollander in Korea

14 September 2011

Genieten!!

19 Juli 2011

Time flies when you're having fun!
Laura

Actief sinds 10 Maart 2011
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 61499

Voorgaande reizen:

23 Juni 2016 - 28 Augustus 2016

Laura in Australie

29 Augustus 2013 - 23 December 2013

Laura in Canada

05 April 2011 - 28 Februari 2012

Scholarship Zuid-Korea

Landen bezocht: